بازدید دانشجويان مهندسی عمران از مجتمع تجاری- اداری تخت طاووس

در روزهای پايانی آبان ۱۴۰۱ دانشجویان کارشناسی ارشد گرایش سازه به همراه دانشجویان مقطع کارشناسی عمران از پروژه اداری – تجاری تخت طاووس و با هماهنگی گروه علمی مهندسی عمران و تحت نظارت و سرپرستی جناب آقای دکتر رضوی دکتر سيد علی رضوی از اعضای هيأت علمی گروه مهندسی عمران بازدید کردند.

در ابتدی بازدید، توضیحات کلی درباره موقعیت پروژه و تعداد طبقات توسط مدير پروژه ـ جناب آقای مهندس ملک عباسی ـ ذکر گردید و سپس با رعایت پروتکل های ایمنی، از طبقات دیگر این پروژه بازدید به عمل آمد. در ادامه جناب آقای دکتر رضوی ـ طراح سازه پروژه ـ به شرح و توضيح مسائل فنی، اجرایی و ايمنی از جمله موضوع پايدارسازی، ساختار اسکلت و اتصالات خاص و خرپا های ويژه اين پروژه پرداختند.


سیستم سازه‌ای این پروژه در یک دید کلی، قاب خمشی متوسط فولادی در دو راستا با اتصالات خاص مي‌باشد. برخی از ستون‌هاي به کار رفته در اين پروژه با مقطع H-BOX مي‌باشند که تاکنون کمتر در ایران به کار گرفته شده است. در زمان بازديد، پروژه در مرحله پرداخت پوشش های ضدحريق قرار داشت. در اين پروژه در طبقات منفی به علت وجود رطوبت از مواد پایه سیمانی و در طبقات مثبت از مواد پایه گچی استفاده شده است. به منظور چسبندگی بهتر مواد پاششی و جلوگيري از ترک در زیر این پوشش ها یک شبکه مش که 40 درصد پهنای ستون را دربر می گيرد، نصب شده است.

يکی از نکات قابل توجه این پروژه نوع پوشش ضد حریق اسکلت فولادی بود که با توجه به کیفیت بالای مصالح به کاررفته ضخامت این پوشش به حداقل رسیده است.


از منظور کارکردی و معماری باتوجه به کاربری این مجموعه ( تجاری - اداری) علاوه بر محیط حرفه ای و اداری، یک فضای سبز در طبقات پروژه تعبیه شده که کارمندان اوقات فراغت و زمان استراحت خود را در آنجا سپری نمايند.
- طراحی معماری ، سازه و تأسیسات پروژه با رویکرد معماری سبز و پایدار در سطح بین المللی و با هدف دريافت گواهی نامه Edge و با بهره گیری از مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM صورت گرفته که باعث سهولت هماهنگی ديسيپلين های سازه ای ، معماری و تاسسیات شده است.

در بخش دوم جلسه‌اي در دفتر فنی کارفرما برگزار شد، جناب آقای دکتر بابایی زاده، سرپرست تیم طراحی معماری، به توضیح چالش های معماری که در این پروژه با آنها روبه رو بودند و همچنين طراحی مفهومی پروژه پرداختند.

در ادامه جناب آقای دکتر رضوی توضیحاتی در مورد فلسفه طراحی سازه، پيچيدگی های طراحی سازه اين پروژه، نکات و مسائل خاص طراحی لرزه ای آن و اتصالات و اثرات بارهای نما بر روی سازه‌ پرداختند.

باتشکر از همه عزیزانی که ما را در برگزاری این دیدار یاری نمودند.